Followers

lördag 1 juni 2013

Mycket prat, lite verkstad?

Ibland kan man undra; vad spelar det för roll om man har bra tankar - när man inte följer dem?

Det är ofta lätt att tänka en sak, men göra en annan. Jag vet att det är väldigt vanligt bland ätstörningar - eller ja, det är väl egentligen så för i princip alla - man VET vad som är rätt, men man gör fel när man väl ska välja.

Jag känner själv en skillnad på hur jag var förut. Då var de negativa tankarna dominerande, de var de som hade total makt. Jag fattade knappt vad som var "rätt" heller, allt var ett enda blurr. Men jag vet nu (oftast) vad som är vad. Jag vet vad jag borde göra, vad jag borde välja. Under de senaste veckorna bara har mina tankar förändrats något enormt - jag äter godis varje dag utan problem med kompensationstankar, jag tar eget initiativ gällande mat även om det inte är det mest energisnåla. Igår valde jag till exempel att göra rejält med tzatziki till maten, trots att jag lika gärna kunde varit utan. Jag valde också att äta rejält med tzatziki till lunchen, trots att jag kunde vara utan. Jag gör ständigt sådana saker - men hur stor skillnad gör det?

För mig gör det stor skillnad. För mig är det viktiga framsteg. Det må så vara att det kanske inte syns jättetydligt på vågen, mina små val, men jag är stolt inombords när jag lyckas välja rätt. För mig är det också viktigast att mina tankar är rätt - så länge de är rätt, kommer vikten att komma sedan. Lyckas jag hålla ett friskt tankemönster kommer det att visas till slut. Förra gången var mina tankar fel, men handlingarna rätt, och då åkte jag på ett återfall halvåret senare. Det som håller i längden är rätt tankesätt! Sen ska man såklart inte bara tänka rätt men handla fel, men för att kunna handla rätt på rätt sätt måste man tänka rätt! Håhå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar