Followers

måndag 13 februari 2012

Motion är bra i rimliga mängder

Jag har börjat springa! Springer/joggar endast cirka 8-10 minuter per dag än så länge eftersom min kondition ungefär är lika med noll. Jag har sprungit tre gånger nu och ändå gått upp ett kilo sen förra veckan. Fastän jag har slutat överäta! Har dock haft träningsvärk under den gångna veckan, men kan verkligen muskler väga så mycket och bildas så fort? Jag är skeptisk. Men nu har jag i alla fall BMI 17.9 vilket är helt fantastiskt! Jag känner mig piggare som aldrig förr och ändå ser jag inte allt för tjock ut. Haha. Jag har gått nu gått upp sju kilo på två månader, så man kan säga att jag är en expert på att bli normalviktig/sund :D

Jag har glömt hur mycket jag egentligen älskar att röra på mig, se framstegen. När jag var yngre gick jag i gymnastik i flera år och var riktigt tränad där ett tag. Sen slutade jag med gymnastiken och tränade ingenting alls på flera år innan jag började springa förra sommaren, i Grekland. Det var så klart inte endast för att det var kul, utan mest för att jag ville gå ned i vikt. Nu däremot, ska jag helt klart träna med andra mål än att bli smalare! Istället satsar jag på en hyfsad kondition så att jag orkar mer och kan vara med aktivt på till exempel idrottslektionerna, men jag satsar också på att kanske börja med gymnastik eller annan sport om inte allt för länge. Kanske till hösten? Hm. Det återstår att se!

Det är lite svårt att börja med någon sport här i min lilla ort, eftersom det inte längre finns gymnastik för min åldersgrupp. Istället skulle jag vara tvungen att börja med handboll, bandy eller liknande och det är verkligen inte min typ av sport. Helst skulle jag dansa! Men det existerar väl bara i mina drömmar kan jag tänka mig..

I morgon har jag matteprov. Det kommer att gå åt skogen kan jag tänka mig, för jag har hela tiden tänkt att nu minsann ska jag plugga.. Och har det blivit något? Nej. Såklart inte. Har kanske pluggat i en kvart sammanlagt det här läsåret. Hahhaha. Bra, Tua, bra. Aja. Jag börjar smått acceptera att jag kanske sänker mig i flera ämnen.. Av ren lathet och av att jag prioriterar annorlunda nu helt enkelt! Måste också lära mig att man inte jämt kan vara störst (minst) bäst och vackrast.

2 kommentarer:

  1. du är så jäkla bra verkligen!
    jag har läst igenom hela din blogg. vartenda inlägg! din blogg har verkligen hjälpt mig att förstå att man måste börja äta och göra tvärtemot vad rösten i huvudet säger åt en att göra. jag har vart sjuk sen i höstas och har fuskat med mitt matschema så det tjuter om det. har inte ätit någon lunch i skolan, tränat på kvällarna nere i mitt rum, men idag så kom jag på mig själv med att inte ha nån lust kvar längre. jag skiter i det här nu. jag äter en chokladbit för att det är gott. jag tar socker i tet för att det inte ens är gott utan socker. du har verkligen hjälpt mig!
    sen undrar jag en sak, blev din självbild sundare ju friskare du blev? asså, såg du dig själv som jättetjock hela tiden eller såg du efter en tid hur smal du faktiskt var?

    SvaraRadera
  2. Hej! vad menar du med att du har slutat överäta?
    Och nä du ser inte ens lite tjock ut!<3

    SvaraRadera